Kako se početak školske godine približio, sa vrtićkim i ostalim mamama prebiram teme o tome ko će koje dodatne aktivnosti odabrati za dete. Da li su to sportići, umetničke radionice ili škole jezika, ko ima kakva dosadašnja iskustva i saznanja, gde se šta novo otvorilo, kako rade sa decom… Pošto imam četvorogodišnjakinju, prirodno mi se, već neko vreme, nameće pitanje kad je najbolje početi sa učenjem stranog jezika. Da ne uranimo? Ili, još gore, ne zakasnimo? Roditeljske muke pregoleme!
Jesu li tako mali zreli da sede u učionici i uče, kako je moguće držati im pažnju ceo školski čas… Sa druge strane, čujem od poznanica da deca u osnovnu školu kreću sa već postojećim znanjem (barem) engleskog jezika i da se tako lakše snalaze sa ovim predmetom, koji je od pre desetak godina uvršten u program već od prvog razreda.
Naravno, i ja sam od onih roditelja koji ne žele da detetovo znanje zaostaje za većinom vršnjaka, a opet nekako gledam i da ćerku ne preopteretim sa previše obaveza za koje, možda, nije stasala.
– Ne brini, oni u tom najranijem uzrastu uče uz igru, pesmice, bude im zabavno – uverava me već koji put moja prijateljica čije dete već ide u jednu od škola stranih jezika. – Nije to kao kad mi učimo.
Pesmice i igra zvuče adekvatno, ali moja šmizla, kao i većina njenih vršnjaka, već zna neke pesmice sa You Tube – a, doduše ne baš sa razumevanjem. Naučili smo usput i poneku reč. Ipak, možda ne bi bilo loše da se jezik uči sa stručnim licima, koji poznaju metodiku rada kod najmlađih.
Kada je pravo vreme za učenje stranog jezika – šta kažu stručnjaci?
Već neko vreme pratim stručne tekstove na ovu temu, kroz koje sam nailazila na različite informacije, ali se mahom slažu u tome da je dobro da dete počne sa učenjem stranog jezika što ranije, ali ne pre nego što usvoji maternji jezik. Naišla sam još i na sledeće podatke:
- da bi dete počelo sa učenjem stranog jezika, potrebno je da pre toga bez smetnji izgovara reči na svom jeziku, kao i to da ima dovoljan fond reči
- nakon pete godine detetovog života dete počinje svesno da uči, što znači da proces učenja ide teže nego do tada, kada bi i strani jezik usvajao poput maternjeg
- rano učenje stranog jezika podstiče decu da kasnije uče i drugi strani jezik
- način na koji dete uči strani jezik u ranom uzrastu mora biti postupan i motivišući
- većina stručnjaka predlaže pune četiri godine kao idealno vreme za početak učenja stranog jezika, ali samo ukoliko dete nema poteškoća sa govorom
- dete mora da bude emotivno i socijalno zrelo
Kako je osmišljen čas engleskog za decu uzrasta od 4 do 6 godina?
Okej, hajde da vidimo kako to stvarno izgleda. Volim sve da vidim pa da sama procenim. Potrefilo se da se jedna škola stranih jezika – New York – iz centra preselila baš u moj neposredni komšiluk i odmah sam se raspitala kako sve funkcioniše. Nastavnice Dragana i Tihana su mi rekle da je za najmlađe polaznike nastava osmišljena tako da se na neopterećujuć način, kroz igru i zabavu, kod dece stvori ljubav i ineteresovanje prema jeziku. Prve reči i izrazi uče se kroz pesmice i igre svojstvene kulturi određenog jezika i deca u ranom uzrastu novi jezik usvajaju spontano, bas kao što je slucaj i sa maternjim.
U teoriji sjajno zvuči, ali hajde da vidimo kako to izgleda u praksi. Napravili smo „dil“ da dođem i vidim kako rade sa ovim uzrastom. Ekipa se još nije u potpunosti okupila zbog godišnjih odmora, ali sam mogla da steknem dovoljan utisak na primeru tri preslatke devojčice.
A kako to izgleda u praksi – četvorogodišnjakinje na času
Četvorogodišnje Kristina i Elena engleski uče već godinu dana. Njima se na ovom času pridružila nešto mlađa Kaća, kojoj je ovo prvi čas.
U veselom, podsticajnom i njima prilagođenom okruženju, devojčice su bile potpuno opuštene i nesvesne da su tu da nešto uče. A, učile su i te kako. Dve starije već puno toga i znaju.
Najpre su sedele na šarenim stolicama, za stočićem i listale knjižice sa slikama i rečima na engleskom. Onda je ušla „Teacher Tihana“ i, pružajući im mekane jastučiće, jednim jasnim „Sit down“ dala na znanje da je vreme da se razbaškare na podu. Uzela je velikog plišanog medu i kroz priču o njemu (verovali ili ne, isključivo na engleskom) učili su i ponavljali različite izraze – od delova tela, do odnosa veličina (small-big).
Odjednom, malene počinju grohotom da se smeju! Teacher je na smešan način pokazala medine uši! Njihov kikot se nastavio kada je meda završio okrenut naopačke. O, veselja!
Pričljive, razdragane devojčice bez greške barataju brojevima na engleskom i umeju da prepoznaju boje po prostoriji i odlično ih izgovore.
– What colour is this? – pita ih Teacher, pokazujući krošnju na zidu nacrtanog drveta.
– Greeeeeen! – glasno i jasno će Kristina.
– And this? – Teacher uzima patkicu.
– Yeloooow! – veselo izgovara Elena.
Kaća se ohrabrila kada je na engleskom upitana da pronađe sve roze stvari po prostoriji. Nepogrešivo je ručicom pokazala na sve detalje ove (verovatno njoj omiljene) boje. Odlično se snašla, s obzirom na to da je nova.
Sledi pesmica o medi i devojčici, nakon koje se ona prepričava, kroz šta se ponavljaju brojevi na engleskom.
– How many teddy bears are here? – pita ih Teacher.
– Six, no, seven – prolama se jedan zvonak glasić.
– Excellent! – nagrađuje ih Teacher pohvalom i toplim osmehom.
Primećujem da je čas vođen po unapred predviđenom planu, a teme se smenjuju u skladu sa dužinom pažnje karakteristične za ovaj uzrast. Naravno da curice s vremena na vreme „odlutaju“, ali tada im se pažnja usmerava na nešto novo, pri čemu iznova živnu i opet uče ono što je predviđeno za taj čas.
Iskusan profesor stranog jezika mora da se prilagodi deci, a ovde obe nastavnice nose decenijsko iskustvo i usavršavanje u Londonu (iako su mlade 🙂 ). I neizostavno – mora da ima ljubav prema deci!
A onda su dobile ozbiljan zadatak – da naprave medu!
Svaka od devojčica dobila je medu od papira, raznobojne bockalice i posebno iskrojene delove medinog tela. Kako je Teacher izgovarala koji deo tela, tako su one kačile taj deo na medu. Kroz ovu vežbu zapravo su još jednom ponovile sve što su na ovom času učile – boje, delove tela, odnose veličina.
Na kraju su radosno skakutale uz „Bye, bye song“, a svaka je za svoj trud i pažnju na času nagrađena i lepom nalepnicom, čemu su se posebno obradovale.
Imala sam tu čast da specijalno za mene Kaća otpeva „Rain rain go away“, gde me je u potpunosti šarmirala, pa sam joj obećala da ću je upoznati sa mojom ćerkom, i to već za tri dana, na besplatnoj radionici za decu od 4 do 6 godina.
Radionica na engleskom
Obresmo se moja Natalija i ja na radionici, kao što sam obećala maloj Kaći. Bila je vrlo posećena, ali bez obzira na veliki broj dece, malci su se odlično zabavili i ponešto i naučili. Kroz pogađanje, crtanje, bojenje, lepljenje, melodiju usvajali su nove izraze na engleskom. Svako je odabrao koju životinjicu želi, obojio je, a potom su to lepili u kućice.
Bilo je i onih stidljivih u početku, koji nisu hteli van maminog krila, ali su se vrlo brzo osmelili i aktivno učestvovali u svemu.
Takmičarski duh moje ćerke je došao do izražaja u izazovu na tabli (au, tabla, sunđer, kao u školi – ala sam velika!) gde se nadmetala sa svojom vrtićkom drugaricom Sarom u pokazivanju voćki čija imena je teacher Dragana izgovarala na engleskom. Ove vežbe u paru svi su rado prihvatili.
Male vrednice su začinile kraj časa ostavljanjem dlana u boji, što ih je posebno uveselilo. Natalija je ostavila nekoliko žutih i u odlasku mi stalno ponavljala „Yellow, yellow!“. Svi do jednog su poželeli da opet dođu.
Moj zaključak – radi se, uči se, baš onako kako je to jedino moguće kada imaš četiri godine – da ne osete, kroz igru. Posebno mi se dopada što im se Teacher sve vreme obraća na engleskom, te stiču naviku konverzacije na stranom jeziku. Time znanje koje stiču ipak prevazilazi pesmice koje svakodnevno slušaju putem interneta.
Evo prilike da i vaši mališani uče engleski – NAGRADNA IGRA!!!
U saradnji sa školom stranih jezika New York, poklanjamo divne nagrade za 6 mama:
- 3 x 2 kursa (ceo semestar) engleskog jezika za dvoje dece ili za majku i dete
- 3 x po mesec dana kursa engleskog jezika za dete i mamu
Kursevi su za decu od 4 do 18 godina!
Da biste učestvovali u nagradnoj igri potrebno je da:
- U vidu lajkovanja FB stranice New York – centar stranih jezika date podršku darodavcu
- u komentaru ove slike na našoj Fejsbuk stranici napišete šta vam se najviše dopalo na ovom času koji smo posetili i koju nagradu biste želeli (čime se javljate da učestvujete), lajkujte tu sliku i podelite je na svom zidu
- ako želite možete tagovati i svoje prijateljice kako bi i one mogle da pročitaju tekst i učestvuju u nagradnoj igri
Nagradna igra traje do utorka, 29. avgusta, do 22 časa.
Ovaj tekst je podržala škola stranih jezika New York, Novi Sad. Njihovu Facebook stranicu možete pratiti preko ovog linka. Upis za sve generacije je u toku.
Fotografije i video: Maša Pavlović – Mamin sajt